Skip to content

Inzicht in hun eigen voorkeursgedrag

Teambuilding

Sessie(s) teambuilding en teameffectiviteit

Mensen zijn verschillend; ieder teamlid heeft een eigen kwaliteit. Een team is het meest effectief wanneer teamleden elkaars kwaliteiten kennen en erkennen, zodat ze deze optimaal kunnen inzetten. Zo haalt een team het beste uit zichzelf.

Mens&Kennis maakt graag gebruik van de onderstaande twee methodieken ter ondersteuning van de sessie(s) teambuilding en teameffectiviteit. Beide methodieken zijn toegankelijk en gemakkelijk te onthouden en geven het team een gezamenlijke taal die de samenwerking en communicatie optimaliseert.

  1. Transactionale Analyse

De Transactionele Analyse is een effectieve werkwijze om de onderlinge interactie en samenwerking binnen nieuwe en bestaande teams te versterken. Teamleden worden zich meer bewust van hun eigen en elkaars kwaliteiten op het gebied van gedrag, cultuur en samenwerking. Dat stimuleert hen om meer van elkaars kwaliteiten gebruik te gaan maken.

We zetten tijdens de sessie(s) een of meer van de concepten uit de Transactionele Analyse in om inzicht en handvatten te geven bij gedrag, cultuur en samenwerking. Welke concepten we inzetten is afhankelijk van de uitdagingen van het team. Bekende voorbeelden van concepten zijn het OK-model en de dramadriehoek.

  1. Insights Discovery

Insights Discovery is een krachtige, wereldwijd gebruikte methodiek voor het in kaart brengen van individueel voorkeursgedrag en teameffectiviteit. Deze is gebaseerd op het baanbrekende werk van Carl Jung en gebruikt een eenvoudige kleurentaal om zelfinzicht, effectieve interacties en organisatieontwikkeling te bevorderen. De methodiek is waardevrij.
We maken de deelnemers op een interactieve manier bekend met de verschillen in voorkeursgedrag met behulp van de kleuren. Iedere deelnemer ontvangt een persoonlijk profiel. De deelnemers krijgen inzicht in hun eigen voorkeursgedrag en ontdekken hoe het voorkeursgedrag van het team als geheel eruit ziet. Door middel van opdrachten leren deelnemers verbinding te maken met deelnemers met ander voorkeursgedrag en van elkaars kwaliteiten gebruik te maken.

“Mensen en kennis staan niet los van elkaar. Waar die twee in balans zijn, ontstaat kracht.”

Back To Top